ترفند زنجیر
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province


محقق : مسعود احمدلو
ترفند زنجیر


گفتیم زمانی که وزنه در حرکت پرس سینه بر روی سینه فرود می آید و در انتهایی ترینه نقطه ای که باید باشد آرام می گیرد گویی که در طلسمی سنگین و واقعی گرفتار می شود!
اگر ورزشکار بتواند چند سانتی متر، فقط چند سانتی متر این وزنه را بالاتر ببرد دیگر ادامه حرکت و به ثبت رساندن حرکت برای وی آسان تر خواهد بود ولی متاسفانه در اغلب موارد همین طلسم چند سانتی متر اول کار دست ورزشکار می دهد!


ترفندها
در شماره های قبلی ترفندهای مختلفی برای رها کردن وزنه از این طلسم چند سانتی متری را ارائه کرده و تمرینات ویژه ای برای تقویت قوای عضلانی برای خارج کردن میله هالتر از این طلسم را نیز با هم مرور کردیم ولی این تمرین ویژه که در ابتدای این مقاله به آن می پردازیم شاید عجیب ترین و در عین حال کارآمد ترین این ترفندها باشد که وصف و شرح آن را برای اولین بار می شنوید!
فرم اجرای حرکت همان فرم معمولی پرس سینه است با این تفاوت که در کنار صفحه هالترهایی که بر روی میله سوار شده است زنجیرهای سنگین و در عین حال هم وزنی هم از دوی سوی میله هالتر آویزان است!
طول این زنجیرها به گونه ای است زمانی که میله هالتر را در دست داشته و در آستانه شروع حرکت هستید نوک آزاد زنجیرها در تماس با زمین نیستند ولی تنها چند سانتی متری با زمین فاصله ندارند!
اینکه هدف از این کار چیست و چرا به جای وزنه ها و صفحه های هالتر از زنجیرها استفاده می کنیم موضوع جالب و در عین حال تکنیکی ارزنده برای بالا بردن قدرت انفجاری عضلات در حین بلند کردن میله هالتر از روی سینه هاست!


نکته
زمانی که وزنه را به سمت پایین و بر روی سینه می برید زنجیرها نیز حلقه حلقه بر روی زمین می نشینند و در نتیجه از وزن میله هالتر نیز کاسته می شود و وقتی میله هالتر بر روی سینه آرام می گیرد تقریبا اغلب سنگینی زنجیرها از روی میله هالتر برداشته می شود.
با برداشته شدن سنگینی از روی میله هالتر به راحتی قادر به بلند کردن میله هالتر و خارج کردن آن از چند سانتی متری اول که معمولا در این محدوده است که در طلسیم به دام می افتد را خواهید داشت ولی هر چه میله هالتر را به سمت بالا تر هدایت می کنید حلقه های بیشتری از زنجیرها از روی زمین بلند شده و تناژ وزنه نیز سنگین تر می شود.


خلاقیت جایگزین امکانات
امروزه دستگاه های کامپیوتری متعددی برای مدیریت فشار در دامنه حرکت تهیه و تولید می شود ولی تا این سیستم ها و این دستگاه در میان ما وارد شده و همه گیر شود زمان زیادی را پیش رو داریم!
ولی نگران نباشید که با استفاده از خلاقیت های این چنینی که در بین قدیمی های پاور در سطح جهان نیز ترفندی شناخته شده و کارآمد بوده است می توان تمرین را تا حدود زیادی بی نیاز از این دستگاه های نوین کرد.
با این ترفند به راحتی می توان سرعت و قدرت انفجاری بلند شدن وزنه از روی سینه را افزایش داد و یقین بدانید اگر این تکنیک و این حرکت ویژه تمرینی را در برنامه خود داشته باشید پیشرفت قابل توجهی در افزودن بر سرعت انفجاری و در خارج کردن میله هالتر از این طلسم چند سانتی متر اول کسب خواهید کرد.

تناژ زنجیرها
به طور کلی وزن هر شاخه زنجیری که به هر طرف میله هالتر آویزان می کنید در حدود 20 کیلوگرم است و با این ترفند در مجموع 40 کیلوگرم به وزن میله هالتر افزوده می شود و در صورتی هم که بر فرض 100 کیلوگرم وزن در میله هالتر داشته باشید در آغاز حرکت سر جمع 140 کیلوگرم تناژ وزنه به اضافه وزن میله هالتر و بست ها را در دست خواهید داشت.


 

clip_image002.jpg


با توجه به اینکه هر چه میله هالتر به سمت پایین برده می شود حلقه های بیشتری از این زنجیرها نیز سنگینی خود را بر روی کف سالن منتقل می کنند با توجه به وزنی که خود میله هالتر و بست ها دارد می توان انتظار داشت زمانی که وزنه به انتهایی ترین نقطه فاز منفی می رسد فشاری در حدود 130 کیلوگرم را بر روی دست داشته باشید که با بلند شدن این تناژ از روی سینه لحظه به لحظه بر تناژ افزوده می شود تا تمامی حلقه ها از روی زمین بلند شوند و تناژ وزنه کامل شود.

از قدرت به سمت انفجار
با این ترفند تمرینات خود را از قدرت به سمت سرعت و انفجار که در کنار قدرت لازمه موفقیت در پرس است هدایت می کنید.

خودباوری
اگرچه امکانات برتر و دست اول دنیا را نداریم ولی استعداد و فیزیک بدنی منحصر به فرد و ژنتیک برتر را در وجود خود داریم و اگر خلاقیت و ابتکار را نیز چاشنی آن کنیم همانگونه که بارها و بارها در رقابت های جهانی این مسئله را به رخ تمامی دنیا کشیده ایم حرف اول و آخر را ما خواهیم زد!
از توهم و خود بزرگ بینی و رویا بافی به دور باشید ولی در عین حال از نیروی عظیمی که خود باوری در کالبد آدمی می دمد نیز هرگز غافل نشوید!

حرکت هالتر در امتداد یک خط مستقیم


از منحرف شدن و منحرف کردن هالتر در مسیر راه جدا جلوگیری کنید! هالتر را در یک مسیر مستقیم به پایین برده و آن را در محلی در بالاترین نقطه شکم و ای در زیر سینه خود ثابت کرده و سپس در همان مسیر مستقیم نیز وارد فاز مثبت حرکت شده و حرکت را کامل کنید.
خارج شدن هالتر از مسیر مستقیم به معنای مشکل تر شدن کار و در اغلب موارد نیز به معنی ناتوانی شما در کنترل حرکت و ناتوانی شما در مهار وزنه خواهد بود.
باور نمی کنید می توانید در شرایط کنترل شده تمرین این فرضیه و این تئوری را امتحان کرده و خود به صحت آن پی برده و از این پس نیز آن را مد نظر داشته باشید.

تغذیه


رشدی و پیشرفتی که در پاورلیفتینگ و در پرورش اندام و در تمامی رشته های قدرتی تجربه می کنید و دارید تماما در خارج از محیط تمرین رخ می دهد و استراحت و تغذیه را می توان دو رکن اساسی ورزش های قدرتی دانست که باید بیرون از باشگاه حتما و شدیدا مد نظر قرار بگیرد!
وگرنه به کار گیری ترفندها و تکنیک ها و داشتن برنامه های تمرینی عالی و اجرای عالی برنامه های تمرینی هم بی فایده خواهد بود.
تغذیه برای ریکاوری، ترمیم مصدومیت های زیر ورزشی که در حین تمرین رخ می دهد و همچنین برای ساختن بافت های عضلانی جدید الزامی است.
همانگونه که پروژه های ساختمانی با تزریق شدن سیمان و بلوک و بتن و آجر و مصالح ساخته و پرداخته شده و به آسمان سر بر می آورند بدن شما نیز با استفاده از همین مواد غذایی که در طول روز و از طریق تغذیه روزانه وارد بدن خود می کنید عضلات و مفاصل و استخوان ها و تاندون ها را می سازد.

تغذیه مقدم بر تمرین
قبل از اینکه به فکر تمرین و داشتن برنامه تمرینی سنیگن و قبل از اینکه به فکر سنگین تر کردن تمرینات خود باشید تغذیه خود را تقویت کنید و آنگاه به فکر تمرین باشید.

قندها
قندها برای تامین انرژی مورد نیاز بدن ضروری هستند و توجه داشته باشید که مصرف قند کافی در طول روز برای شما که نیاز به صرف انرژی فراوان برای مهار وزنه های سنگین هستید الزامی و اجباری بوده غیر قابل چشم پوشی است.

پروتئین
پروتئین برای ریکاوری و برای ترمیم مصدومیت های ریز و درشت و برای ساختن بافت های جدید الزامی است و از این رو میزان پروتئین مصرفی شما در طول روز نیز باید و باید متناسب با نیاز شما باشد وگرنه رشد و پیشرفتی نیز رخ نخواهد داد.

هر گردی گردو نیست!
نکته ای ظریف و آن اینکه در مصرف پروتئین به کیفیت پروتئین نیز توجه داشته باشید چرا که در این عرصه هر گردی را نمی توان گردو دانست.

پروتئین های کامل
پروتئین های کامل که در برگیرنده تمامی اسید آمینه های ضروری مور نیاز بدن هستند را در اولویت اول مصرف قرار دهید و اگر از پروتئین های ناقص استفاده می کنید ترجیحا با مصرف ترکیبی آنها نیاز بدن به اسید آمینه ها را کاملا برطرف کنید.
پودرهای پروتئینی از نوع پروتئین های کامل هستند و نوع طبیعی این پروتئین ها نیز در منایع حیوانی همانند گوشت سفید و گوشت قرمز و ماهی می توان یافت.
اشاره به این نکته ضروری است که تقریبا تمامی انواع پروتئین های گیاهی همانند لوبیا و کشک و نخود و ... تماما در دسته پروتئین های ناقصی که محتویات اسید آمینه ای آنها کامل نیست جای می گیرند.

وعده های غذایی
شما که پاور کار هستید باید 6 الی 8 وعده غذای سالم و مقوی و کامل در طول روز مصرف کنید و هیچ استثنایی هم در این بین نیست و امیدوارم منظورم را خوب گرفته باشید!

آب
با توجه به بالا بودن متابولسیم بدن و با توجه به بالا بودن موالد غذایی و مخصوصا پروتئین مصرفی در طول روز میزان آب مصرفی شما در طول روز نیز باید افزایش یابد.

نکته طلایی
تنوع در نوع قند مصرفی و مصرف پروتئین فراوان در طول روز راز اصلی تغذیه پرسورها است.

ذهنی از پولاد و تمرکزی از جنس یوگا


گاه برای همه ما رخ داده یا شاهد چنین صحنه هایی بوده ایم که افراد در شرایط خاص که قرار می گیرند کارهایی را انجام می دهند و موفق به انجام کارهایی می شوند که در شرایط عادی از عهده آنها خارج است و خود نیز از اینکه چنینی کاری انجام داده اند حیرت زده می شوند.
آدمی قابلیت هایی به مراتب بالاتر از آنچه که خود تصور می کند را دارد و با هماهنگی ذهن و جسم و با تلفیق قدرت ذهن و جسم به واقع می توان خلق شگفتی کرد.

افکار مخرب ممنوع!
اولا تمامی افکار منفی و مخرب را برای همیشه از ذهن خود دور کنید که این امر هم برای تبدیل شدن به پرسور حرفه ای مورد نیاز است و هم اینکه برای داشتن زندگی سالم ضروری است!
زمانی که به زیر وزنه می روید به جای اینکه تقلایی مخرب را در ذهن خود شروع کرده و با خود کلنجار رفته و شک کرده و دل دل کنید که آیا از پس این وزنه بر خواهم آمد یا نه یک بار اجرای کامل حرکت در عالی ترین و آسان ترین شکل ممکن را در ذهن خود تصور کرده و با این باور قطعی به وزنه حمله کنید که مهار آن صد در صد برای شما ممکن است!

اندیشه مثبت و تلقین
همین اندیشه مثبت و همین تلقینی که به خود می کنید نیروهای روانی و ذهنی شما را نیز در خدمت اهداف جسمی خود قرار داده و در نتیجه به خلق شگفتی ها منجر می شود!
ولی در صورتی که ذهن خود را درگیر افکار منفی و شک و تردید کرده و یا اجازه غلبه چنین افکار منفی به خود را بدهید یقین بدانید نه تنها مساعدت ذهن بر جسم را از دست خواهید داد بلکه سهمی از قوای فیزیکی و حسمی شما هم تحلیل خواهد رفت و کمتر از توان خود ظاهر خواهید شد.

آدرنالین طبیعی در خدمت هدف
زمانی که ذهن را در خدمت جسم قرار می دهید و از حمله افکار منفی بر ذهن و از حمله ذهن بر رفتار و جسم جلوگیری می کنید آدرنالین بدن نیز با تهییج مثبت و سازنده ای که در اعصاب و در سیستم عصبی شما رخ داده است به خدمت شما می شتابد و از حرکتی که می کنید و از تناژی که جابجا می کنید و از سهولت کاری که تا دیروز برای شما دشوار و حتی ناممکن می نمود شگفت زده می شوید.

ذهن را به حال خود نگذارید!
توجه داشته باشید که اگر ذهن را به حال خود گذاشته و کنترلی بر آن اعمال نکیند در اغلب موارد تمایل به سمت منفی بافی و تخریب توان شما خواهد داشت و از این جهت نیز کنترل ذهن الزامی است.

تصویر سازی ذهنی


تکنیک تصویر سازی ذهنی در همان تصور اجرای کامل و بی عیب و نقص حرکت قبل از شروع کار است که شرح آن رفت و بر روی این تکنیک نیز همواره باید تمرین و ممارست داشته باشید.
اگر این ترفند و این تکنیک را به درستی یاد گرفته و به درستی نیز بر روی آن تمرین کرده و در روز رقابت نیز به درستی از آن استفاده کنید باور کنید بیشتر از اینکه دیگران از پیشرفت خیزه کننده و باور نکردنی شما در حیرت فرو روند خود از اینکه چنین وزنه هایی را مهار می کنید شگفت زده خواهید شد.

ثبت وقایع در طول روز


همه ما در طول روز با موبایل صحبت می کنیم و زنگ به این طرف و آن طرف می زنیم ولی وقتی فیش موبایل و ریز کارکرد مکالمات خود را در پیش روی خود می بینیم به ناروایی هایی که در طول دو ماه داشته ایم به روشنی پی می بریم و به عینه می بینیم که مکالمات 40 دقیقه ای در طول دو ماه به کرات داشته ایم.
مکالماتی که هر کس از اطرافیان ما، ما را به داشتن آنها متهم می کرد قویا این ادعا را رد می کردیم!
گفته می شود در روز قیامت وقتی نامه اعمال هر کس بر گردنش آویخته شد همین حالت بر وی مستولی خواهد گشت ولی من می گویم مکافات عملی و سرپنجه قدرتمند طبیعت در همین دنیا و قبل از اینکه به دیار نیستی شتافته و خاک شویم بی آنکه نامه اعمالی بر گردنمان بیاوزید تاوان و پاداش هر آنچه که کرده ایم را تمام و کمال باز ستانده و خواهد داد!

وقایع نگار تمرین و تغذیه
داشتن وقایع نگار تمرین و تغذیه نیز همین حکم را دارد. زمانی که وقایع و ست ها و تکرارها و تناژهای وزنه و وعده های غذایی و میزان پروتئین مصرفی و باقی موارد را ریز به ریز یادداشت کرده و در انتهای هفته و ماه و حتی روز بررسی می کنید:
اولا ریشه یابی کاستی ها و عدم پیشرفت نیز به خوبی میسر خواهد شد!
در ثانی شما با دید بازتری عملکرد خود در طول روزهای گذشته را مورد مطالعه قرار داده و ضعف های خود را شناسایی کرده و در صدد برطرف کردن آنها بر خواهید آمد و نقاط قوت خود را نیز شناسایی کرده و در جهت تقویت آنها وارد عمل خواهید شد!

قطره قطره تا شکست بزرگ
ولی در صورتی که همه چیز را به امان خدا سپرده و یا برنامه مدونی داشته و دستور غذایی مشخصی داشته ولی اجرای مو به موی آن را بررسی و کنترل نمی کنید نمی توان انتظار زیادی به مصون ماندن از خطاهای انسانی و مصون ماندن از سهل انگاری ها و فراموش کاری ها و تنبلی ها در طول روز داشت و همین قطره قطره های زیر جمع شده و در نهایت شکست های بزرگ را رقم می زنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 140
بازدید دیروز : 110
بازدید هفته : 258
بازدید ماه : 2203
بازدید کل : 642566
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل